Långlialoppet i Filipstad

I fredags åkte vi i väg mot "värmeland det sköna" för att Tomas och hans herr Albin skulle köra backrace i Filipstad. Vi åkte dagen innan och bodde i en campingstuga på natten. Jag kände igen mig väldigt på campingen och tror att jag varit där för över 30 år sedan med mor och far på husvagnssemester.
Det regnade som bara den när vi åkte dit och jag är glad och tacksam att maken övertalade mig att vi skulle bo i stugan och inte i tält som jag tyckte att vi gott kunde göra.
På lördag morgonen efter att kära Viggo väckt matte 03.40 för att få frukost åkte vi lite senare då vi 8 tiden mot Långliabacken och Långlialoppet.
 
Mc depån
 
Solen sken och det var ett fantastiskt väder. Först kördes ett provåk i den 400 m långa backan, det lutade rejält uppför och kändes på i hälsenorna när vi gick uppför backen för att se hur det såg ut.
 
Några unga crossåkare agerade föråkare och de var från 5 år och uppåt här är den av de som gasade på rejält uppför !
 
Tomas med sin kära herr Albin på väg uppför backen : )
Tävlingen gick ut på att köra på så lika tid som möjligt i de två racen och då gäller det ju att man inte får något stopp eller strul, herr Albin var lite kinkig med växlarna så Tomas fick en för stor differans för att placera sig i toppskiktet men det är ju inte placeringen som är viktig utan att man gör sitt bästa ; )
 
Det var inte bara två hjulingar som tävlade utan även fyrhjuliga fordon som gamla bilar, sidvagnar ja en i alla fall och fyrhjuliga motorcyklar.
 
 
De gasade på rejält uppför backen med bilarna, riktigt kul att se !
 
 
Jag agerade fotograf efter bästa förmåga och Viggo fick ligga i bilen då det var skönast där i skuggan. Han trivdes bra att ligga och titta på allt folk som rörde sig. Dessutom var han nog trött efter hans tidiga uppgång på morgonen ; )
 
Ja det var en riktig trevlig tur till Värmland, fick med mig en "bonnbränna" också så jag får nog undvika att vara i solen med linne på några dagar : )
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 herrn :

skriven

Nu paddar jag

2 Kicki:

skriven

I Filipstad var jag förra året, har en valpköpare där. Har även varit och övernattat på Eckerö, i vår grönaste ungdom var det.
Har du helt slutat träna lydnad med Viggo?

Kommentera här: